Regler

Det finns ett antal regler som man måste tänka på som skogvaktare av ett naturreservat för vargar. Trots allt ska man hjälpa en hotad art att trygga sin framtid och en sådan uppgift är inte enkel. Dessutom finns det en massa saker att tänka på för att ge vargarna bästa möjliga förutsättning. Här tänker jag lista allt, från hur du börjar till reglerna som ska följas. 

Grundläggande är det en slags historieutvecklande Legacyutmaning för vargar/hundar, så den har flera regler som både liknar och är detsamma som en vanlig Legacyutmaning. 


NOTERA
! Detta är INTE fakta! Vargens verkliga beteende, flocksammanhållning och flockbeteende skiljer sig från det som skrivs i min blogg. Metoderna för att hjälpa organisera upp vargflockar i bloggen är inte heller baserade på fakta. Jag skriver enbart för underhållningssyfte och detta ska inte tas på allvar eller ses som fakta! 





Hur du grundar ditt reservat: 
Först och främst skapar du din skogsvaktarsim, som ansvarar för att få in pengar till reservatet och hålla det i bra skick. Det kan vara man eller kvinna och kan se ut och vara precis som du önskar, så länge din sim är en Ungdom.
Härnäst behöver du vargar. Du kan antingen skapa egna eller ladda ner från Exchange om där finns några. Det finns några småregler som kan nämnas om vargarna: 

  • Du kan börja spelet med mellan 2-4 vargar (dom blir dina grundvargar), fler om du har lust men tänk på att du måste ha plats för att föra vidare deras Legacy också. Börjar du med fyra vargar så räknas alla som arvtagare och måste föra vidare sina gener för att utmaningen ska fortsätta.

    (Rekommenderad början med fyra eller fler vargar är jämna par med honor och hanar, som då sen kan få valpar tillsammans)
  • Alla vargar du skapar ska ha i stort sett samma kroppsform. Så varglikt som möjligt. Små skillnader, som aningen för stora/små öron, lite längre/kortare nos, magrare, kraftigare och justerad längd på pälsen som exempel går bra. Men grundformen ska behållas. 


När du har både skogsvaktare och vargar klara är det dags att flytta in på en tomt. Då ett vargreservat behöver vara stort så är det största möjliga tomt som gäller. 64x64, tom tomt. Det spelar ingen roll vilket kvarter du väljer att starta upp det i. När du har tomten så flyttar du in familjen och gör den slutliga förberedelsen. 

Du ska enbart börja med 2000 simdaler, lite mer än en vanlig Legacyutmaning för att kompensera för vargarna. För att fixa så att dom börjar med 2000 simdaler så gör du följande: 
  1. Håll in Ctrl + Shift + C samtidigt för att få upp fuskrutan. 
  2. Skriv in: testingcheatsenabled true
  3. Håll in Ctrl + Shift + C och ta upp fuskrutan igen. 
  4. Den här gången skrivet du in: familyfunds Hushålletsnamn 2000
    OBS! Hushållet får inte ha några mellanslag i namnet, för då fungerar inte fusket. Det är Hushållsnamnet som gäller, inte efternamnet. Såvida inte efternamn är Hushållsnamnet. 
  5. Efter det ska tillgångarna ha sänkts till 2000 simdaler. Då öppnar du fuskrutan igen och skriver in: testingcheatsenabled false
  6. Du är nu redo att börja spelet! 


Reglerna: 
  • TOTALFÖRBUD att fuska! Undantag görs endast i början för att justera familjens tillgångar och om en bugg uppstår som inte kan lösas på annat sätt. 
  • Det är tillåtet att använda mods och core mods, men INTE för att hålla humörmätarna uppe, lägga till familjemedlemmar eller få in mer pengar till familjen. Dess huvudsakliga syften ska vara att reparera buggar och kunna gå över maxgränsen av familjemedlemmar. 
  • Du får inte ändra aktivt hushåll under utmaningens gång
  • Vargarnas Legacy får ENDAST föras vidare med andra vargar, som du skapar och flyttar in själv. Inga herrelösa hundar eller familjeägda hundar får blandas in i deras Legacy. 

    OBS!
     Det är okej att låta en varghona få valpar med en hund någon enstaka gång för en spännande/dramatisk händelse i historiens utveckling. Dock kan dessa valpar INTE tjäna några poäng, oavsett vad som händer. Dom får inte heller föröka sig, då en ansvarig skogsvaktare skulle kastrera dessa varghybrider för att hålla vargstammen ren. Varghybriderna får antingen stanna i flocken tills dom går bort, eller placeras om till erfarna personer som kan ta hand om dom. (Lämna bort för adoption, med andra ord)
  • Vargkullen som föds som generation 10 ska kunna spåras tillbaka till alla grundvargarna som du började med, oavsett hur många dom kan vara. 
  • Åldrande måste vara aktiverat, med normal livslängd på både hundar och simmar. 
  • Föryngringselixir, Klonkupong och liknande föremål får inte användas, varken för vargarna eller simmarna.
  • Du får INTE stänga av utan att spara och starta om sen om något dåligt händer. Det som händer, det händer. 
  • Om din skogsvaktare dör av någon anledning och/eller vargarna blir omhändertagna för vanvård så är spelet slut. Du kan räkna ihop poängen du tjänat hittills, se hur högt du hamnade och sen börja om.
Skogsvaktaren kommer inte leva för evigt och kommer troligtvis dö före vargflocken når generation 10. Det är upp till varje skogsvaktare att välja och lära upp en efterträdare när denna börjar bli gammal, som kan ta över reservatet. 

Detta får man lösa på sitt egna sätt. Skogsvaktaren kan få ett biologiskt barn som ska ta över, adoptera ett barn, få en yngre sim att flytta in som lärling... Valen är många! Det finns dock några regler att följa: 
  • Du får INTE skapa en man/fru/kompis/lärling åt din skogsvaktarsim och sen flytta in den på tomten. Ska din skogsvaktare gifta sig eller få barn med någon, alternativt ha en yngre lärling, så får han/hon välja en existerande NPC i kvarteret. 
  • Skogsvaktarsimmen får INTE gifta sig med en rik sim. Detta räknas som fusk, då det är ett för enkelt sätt att få in pengar till reservatet. 

Jag tror det var alla reglerna. Om ni som läser kommer på något som borde vara med, eller märker något som är otydligt, lämna bara en kommentar så ska jag försöka fixa till det! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar